Wat te doen bij een cyberincident?
GESCHREVEN DOOR: Stijn Kemperman OP 15-05-2025
Cyberincidenten zijn een realiteit waar elke organisatie mee te maken kan krijgen. Of het nu gaat om een cyberaanval van criminelen of een technisch probleem, de impact kan groot zijn. Gelukkig kun je je voorbereiden. In deze blog geven we je handige tips om zowel jezelf als je collega’s bewust te maken van wat je moet doen bij een cyberincident.
Wat is een cyberincidenten?
Een cyberincident is een onverwachte gebeurtenis die je digitale systemen verstoort of in gevaar brengt. Dit kan veroorzaakt worden door hackers, maar ook door defecte apparatuur of een stroomstoring. Die laatste is actueler dan ooit. Een incident kan zich uiten op drie manieren:
- Verminderde beschikbaarheid: Informatie en systemen zijn moeilijk of niet bereikbaar.
- Verminderde integriteit: Gegevens in systemen zijn niet meer correct of volledig.
- Verminderde vertrouwelijkheid: Onbevoegden krijgen toegang tot gevoelige informatie.
Voorbeelden van cyberincidenten
Cyberincidenten kunnen zich binnen die 3 manieren op allerlei verschillende manieren uiten. Hier zijn enkele voorbeelden om een beter beeld te krijgen van cyberincidenten:
- Geen internetverbinding
- Website is niet bereikbaar (bijvoorbeeld door een DDoS-aanval)
- Slachtoffer van gijzelsoftware (ransomware)
- Klantdata zijn niet correct
- (Salaris)gegevens van medewerkers zijn openbaar
- Pinapparaat werkt niet
- Boekhoudprogramma is niet toegankelijk
Hoe herken je een Cyberincident?
Het is belangrijk om een cyberincident tijdig te herkennen. Dit zijn enkele signalen om op te letten: Vertrouwelijke informatie is buiten de organisatie Bij twijfel neem actie! Bel ons om het te onderzoeken.
- Apparaten werken trager
- Het ontvangen van foutmeldingen
- Informatie is moeilijk te bereiken
- Vertrouwelijke informatie is buiten de organisatie
- Website of netwerk is niet bereikbaar
Bij twijfel neem actie! Bel ons om het te onderzoeken. 0316-282557
Verwacht het Onverwachte
Voorbereiding is essentieel. Gebruik de onderstaande checklist en zorg ervoor dat je contactgegevens hebt van hulpverleners. Dit helpt je om direct te reageren als er iets misgaat.
Stappenplan ter voorbereiding
- Download de checklist en bellijst CCRC_Crisiskaart.pdf / Bellijst bij Cyberincident
- Vul de bellijst in. Noteer relevante telefoonnummers van IT-dienstverleners en partners, en bewaar deze in geprinte vorm. (lamineren voor de zekerheid)
- Bespreek de checklist en bellijst met je team. Zorg dat iedereen weet wat er van hen verwacht wordt.
- Hang de checklist en bellijst op een zichtbare plek. Dit helpt herinneren aan de procedures.
- Blijf kalm. Bij een cyberincident, blijf rustig en bel je IT-verantwoordelijke.
Met deze tips en tools ben je beter voorbereid op een cyberincident. Zorg ervoor dat je team ook weet wat te doen, en maak van cybersecurity een prioriteit binnen je organisatie. Blijf alert en voorkom dat je het slachtoffer wordt van cybercriminaliteit.
Delen op social media

