Samenwerken met Decom is kiezen voor advies zonder flauwekul en een nuchtere aanpak. Met kennis van zaken en focus op service.

NO-NONSENSE ADVIES

E-mail spoofing

GESCHREVEN DOOR: Jeroen Kingma OP 04-05-2023

Cybercriminelen maken gebruik van e-mail spoofing, een vorm van online fraude waarbij de afzender van een e-mailbericht wordt vervalst om zich voor te doen als iemand anders, zoals een bekend bedrijf, collega of familielid.

Waarvoor wordt dit gebruikt?

Dit wordt vaak gebruikt om mensen te misleiden en gevoelige informatie te ontfutselen of malware te verspreiden. Spoofing kan worden ingezet voor een breed scala aan kwaadaardige activiteiten, waaronder phishing, spam en malware-aanvallen. Een veelvoorkomende methode voor het spoofen van e-mails is het vervalsen van het afzenderadres van een e-mail door de headers van het e-mailbericht te manipuleren of door gebruik te maken van een vervalst “From”-adres. Het gebruik van “reply-to” adressen is ook een andere methode die wordt gebruikt bij e-mail spoofing.

Niet alle vormen zijn kwaadaardig

Het is belangrijk om op te merken dat niet alle vormen van e-mailspoofing kwaadaardig zijn. Er zijn legitieme redenen om een e-mail te spoofen, zoals het testen van beveiligingsprotocollen of het versturen van e-mails namens een gedeelde mailbox. In deze gevallen wordt spoofing vaak gebruikt door IT-personeel of beveiligingsmedewerkers.

Hoe bescherm je je hiertegen?

Om je te beschermen tegen e-mail spoofing is het belangrijk om beveiligingsmaatregelen te nemen, zoals het up-to-date houden van software en het installeren van een virusscanner. Het is ook belangrijk om op te letten en niet zomaar gevoelige informatie te delen via e-mail. Bedrijven kunnen gebruik maken van Extra Veilig Internet van KPN EEN MKB om alle medewerkers standaard extra te beveiligen tegen e-mailspoofing en andere vormen van cybercrime.

Vragen?

Is er iets nog niet duidelijk of heb je nog vragen? Neem vrijblijvend contact met ons op!


Delen op social media