Samenwerken met Decom is kiezen voor advies zonder flauwekul en een nuchtere aanpak. Met kennis van zaken en focus op service.

NO-NONSENSE ADVIES

Ik ga op vakantie en neem mee: de juiste databundel

GESCHREVEN DOOR: Jeroen Kingma OP 12-07-2022

Vakantie is niet alleen ontspannend, vakantie is ook goed voor jouw én je bedrijf. Alleen staat als ondernemer je bedrijf nooit stil. Ook niet als je op vakantie of op wintersport gaat. Met deze tips kun je zakelijk goed voorbereidt op vakantie gaan en laat je je bedrijf met een gerust hart even achter.

1. Informeer klanten tijdig 

Zorg dat klanten tijdig op de hoogte zijn van jouw vakantie, minstens twee weken van tevoren, zodat ze niet voor verrassingen komen te staan. Zet ook in je e-mailhandtekening wanneer je op vakantie bent. Zo weten je klanten op tijd wanneer je weg bent. Als ze op voorhand weten dat je afwezig bent, kunnen ze hier rekening mee houden en weten ze dat ze je tijdens die periode niet moeten ‘lastigvallen’. Vergeet zeker geen ‘out of office’ bericht in te stellen met duidelijke vermelding wanneer je opnieuw bereikbaar bent.

2. Beveilig je apparaten

Hier een paar tips om jouw hardware goed te beveiligen:

  • Schakel alle apparaten uit wanneer je ze niet gebruikt.
  • Koppel alle apparaten los van het internet, inclusief wifi- en mobiele datanetwerken.
  • Zorg ervoor dat jouw laptop beveiligd is met een wachtwoord en uiteraard Multi-factor Authenticatie (MFA), zodat niemand anders toegang heeft tot de bestanden op de laptop als deze zoekraakt of gestolen wordt terwijl je weg bent van huis (of kantoor). (Tip: je kunt op WhatsApp ook MFA instellen)
  • Versleutel alle gevoelige informatie die is opgeslagen op een van jouw digitale apparaten, zodat niemand toegang heeft tot deze gegevens als ze onbevoegd toegang krijgen tot een van deze machines door er illegaal in te breken en persoonlijke informatie (zoals creditcardnummers) te stelen die is opgeslagen in de geheugenbanken/harde schijven/solid state drives/etc.

3. Tips voor als de dataverbinding niet werkt

Het kan zijn dat je geen verbinding krijgt met het netwerk in het land dat je bezoekt, of dat je geen dataverbinding hebt. Doorloop dan deze stappen:

  1. Zet je toestel uit en aan
  2. Check of ‘roaming’ is ingeschakeld
  3. Is je APN goed ingesteld? (veelal is dit ‘internet’, in te stellen onder Mobiel datanetwerk)
  4. Selecteer handmatig een netwerk. Bij Apple via ‘Mobiel netwerk’ en Android ‘Namen toegangspunten’
  5. Stuur een SMS naar 1330 met ‘JA’ om een blokkade op data roaming te deactiveren. Belangrijk te weten dat de kosten dan kunnen gaan oplopen.

4. Wees voorzichtig met wifi

Je kan er voor kiezen om ‘roaming’ (datagebruik in het buitenland) uit te zetten en alleen gebruik te maken van wifi verbinding. Dit is niet zonder gevaar op cybercrime. We raden je zelfs aan om onderweg bij voorkeur geen gebruik te maken van openbare netwerken. Sla hier nooit wachtwoorden in op en wees voorzichtig met het openen van applicaties zoals internetbankieren. Beter is dan om een extra voordeelbundel aan te vragen. Hierbij voorkom je buitenbundel kosten.

Ben je beheerder van de zakelijke abonnementen binnen jouw organisatie en maak je gebruik van een groepsbundel? Bekijk hier hoe het zit met de bundel in het buitenland. En deel ‘m ook intern met collega’s!

5. Geniet!

Ook al kan je het misschien niet laten af en toe je e-mails te checken of je voicemailberichten te beluisteren, zorg er toch voor dat je voldoende de kans krijgt om even afstand te nemen en tot rust te komen. Enkel op die manier zal je je batterijen helemaal kunnen opladen en met een rugzak vol nieuwe ideeën terugkeren.

Contact

Kom je er niet uit of heb je nog aanvullende vragen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.
We wensen je een fijne en zorgeloze vakantie!


Delen op social media