Samenwerken met Decom is kiezen voor advies zonder flauwekul en een nuchtere aanpak. Met kennis van zaken en focus op service.

NO-NONSENSE ADVIES

2022: KPN zet het 3G-Netwerk uit

GESCHREVEN DOOR: Fabian Althoff OP 28-09-2021

Begin 2022 is KPN voornemens het 3G netwerk volledig stil te leggen. Gebruikers die een telefoon zonder 4G-ondersteuning (VoLTE) hebben, moeten vanaf januari 2022 terugvallen op 2G, dat netwerk blijft (nog) wel in de lucht.

De impact

Voor sommige toepassingen kan de impact enorm zijn. Het apparaat is vooral bepalend. Is er geen 4G dekking of zijn de apparaten niet geschikt, dan kan mobile data alleen nog verstuurd worden via lage snelheid of via wifi. De kans dat je er met een mobiel toestel daadwerkelijk iets van merkt zal nihil zijn. Sinds 2015 worden er in de praktijk geen toestellen meer verkocht die geen 4G (of 5G) aan boord hebben.

Aankondiging

Alle klanten waarbij het toestel door KPN is gezien op het 3G netwerk hebben inmiddels een brief ontvangen, van zowel KPN als Decom.  In deze brief zijn 06-nummer en IMEI-nummer genoemd, waarbij aangegeven of het een toestelinstelling betreft of een toestelwissel.

Toestelinstellingen
Staan er nummers onder het kopje Toestelinstellingen? Dan heeft KPN op het netwerk gezien dat de nummers die vermeld worden wel geschikt zijn voor 4G, maar dat de instellingen niet juist staan.

Toestelwissel
Toch nog een verouderd toestel op de zaak? Dan heeft KPN dit telefoonnummer slechts een verbinding zien maken met het 3G netwerk. Dit betekent niet per definitie dat het toestel niet geschikt is voor 4G. Controleer of er in het scherm van je toestel 4G staat, en onderstaande checklist met instellingen.

Checklist

Het belangrijkste is dat het toestel compatibel moet zijn met het 4G-Netwerk, om dit te controleren raadpleeg dan internet in combinatie met het type nummer of de handleiding van het betreffende toestel.

Vervolgens dienen onderstaande instellingen juist te staan.
– iOS: Instellingen > Mobiele data > kies voor “Schakel 2G/3G/4G in”
– Samsung (Android): Instellingen > Verbindingen> Mobiele netwerken > Netwerkmodus > kies hier “Schakel 2G/3G/4G in”
– Als je ook de optie “bellen via 4G/Volte” ziet staan, dien je deze ook aan te zetten.

Als je toch nog een toestel bezit welke geen 4G heeft, dan kan het de moeite waard zijn om het toestel te vervangen. Het toestel zal vanaf volgend jaar automatisch terugschakelen naar het 2G netwerk. Het 2G netwerk zal de komende 3 jaar nog aan blijven. Als je dus een toestel hebt dat geen 4G ondersteunt zal deze terugvallen op 2G, en kan er gewoon gebeld blijven worden. Het surfen op internet zal wel langzamer worden, en de gesprekskwaliteit lager.

Vragen?

Hulp nodig met bovenstaande of gewoon benieuwd welke impact het op jouw bedrijf heeft? Neem dan snel contact op met Fabian of bel naar 0316-282557.

Credits afbeelding: KPN


Delen op social media